Proč a jak přejít na veganskou stravu ?

Aktualizováno: 20. 1.


Před 10 lety by mě nenapadlo, že se stanu vegankou. Já i moje rodina jsme žili v přesvědčení, že to, co jíme, je pro nás to nejlepší.

Až když začali zdravotní problémy, nervozita, podrážděnost jsem pochopila, že dělám něco špatně. A tím svým vařením nevědomě ubližuji i své rodině.

Díky studiu výživového poradenství jsem zjistila, jaký obrovský vliv na naše zdraví a chování má to, co jíme a jak to jíme.


V tomto ohledu, proč právě rostlinná strava má pozitivní vliv na fungování našeho bytí?

Zjistila jsem si dostupné informace o naší látkové výměně, o tom, které makro a mikro-živiny musíme stravou přijímat, abychom je doplnili (protože tělo si je neumí vyrobit samo).

Nechci nikoho moralizovat a přesvědčovat o tom, jak je to nezdravé jíst maso a mléčné výrobky, které jsou pro nás těžce stravitelné, zanášejí nám střeva a oslabují imunitní systém.

Já sama jsem byla velkou milovnicí sýrů. K tomuto závěru si musí každý dojít sám. Jedno však vím naprosto zodpovědně „když to nezkusím, tak se to nedozvím.“

Ano, máme velikou moc nad naším osudem či délkou a kvalitou našeho života a v tom nám přirozeně pomáhá rostlinná strava.

Jak přejít na rostlinnou stravu?

Není to tak těžké, důležité je být přesvědčen, že tuto změnu dělám hlavně pro sebe. Nějak se začít musí.

Já jsem nebyla nikdy velký milovník masa, proto jsem maso vyřadila ze svého jídelníčku hned. Sýry a mléčné výrobky, které jsem konzumovala často jsem začala hodně omezovat až mi zbyla mozzarella, kterou jsem musela mít v salátu.

Zvolila jsem si jeden den v týdnu, kdy jsem pila celý den pouze zeleninové a ovocné šťávy.

Začala jsem na sobě vnímat pozitivní změny lehkost, redukci hmotnosti a příval nové energie, což stačilo na začátek k tomu, abych si tyto nové stravovací návyky automaticky osvojila stejně tak jako pravidelné čištění zubů. Také jsem si uvědomila, že mozzarellu, kterou jsem si po delší době dala do salátu, už jsem nesnědla-nechutnala mi totiž. Moje chutě se změnili o 3600.

Pro milovníky masa je to podobné. Dobré je postupně začít omezovat živočišnou stravu a to tak, že si zvolíte jeden den v týdnu ve kterém konzumujete pouze zeleninové a ovocné šťávy. Velký příval vitamínů a minerálních látek vás probudí a povzbudí. Hlavním motorem, proč si osvojit tuto změnu je náš nový pocit, že se „cítím dobře“.

Potraviny, které máme možnost jíst, disponují určitým spektrem vlastností. Jakmile sníme jakékoli jídlo, v průběhu trávení vyvolává v těle řadu reakcí, které ovlivňují fungování těla i mysli. Je proto potřeba pro dosažení rovnováhy v organismu pracovat s jednotlivými možnostmi, které potraviny nabízí.

Ráda bych vám napsala několik základních potravin (makrosložek), které jsou velice důležité zařadit do jídelníčku.

Především je to ovoce a zelenina jako dobrý zdroj vitamínů, minerálních látek, velkého množství vlákniny, antioxidantů a dalších vitálních složek.

Luštěniny, které jsou skvělým zdrojem komplexních sacharidů a bílkovin. Tím také pomáhají budovat a ochraňovat svalovou hmotu (důležitá je však luštěniny namáčet a tepelně upravovat). Luštěniny jsou dobrým zdrojem minerálních látek.

Ořechy kromě vysokého obsahu minerálních látek, obsahují výrazné množství vitamínu E, který má antioxidační vlastnosti, což znamená, že zabraňuje vzniku toxických oxidačních produktů a volných kyslíkových radikálů, které působí negativně na organismus.

Sacharidy – obiloviny jiným slovem cereálie a výrobky z nich (především žito, oves, proso, ječmen, rýže, kukuřice, jáhly, pohanka). Sacharidy obsahují velké množství polysacharidů, bílkovin a zdravých tuků.

Houby – které v sobě ukrývají řadu cenných živin jako jsou vitamíny, za zmínku stojí vitamín D, který houby absorbují ze slunečního záření. Houby obsahují také celou řadu minerálních látek, jako je hořčík, fosfor, zinek, selen, vápník a železo.


Přejít na rostlinnou stravu je veliká výzva pro to, abychom si uvědomili, že jsme odpovědní nejen za sebe, ale i za vše co máme kolem sebe (mám na mysli život kolem nás-přírodu, zvířata prostě vše co žije).











38 zobrazení

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše